Brf VädurenBrf Väduren
  • Logga in
Kontakta styrelsen om du saknar föreningens gemensamma inloggning.
  • Hem
  • Nyheter
  • Felanmälan
  • Om föreningen
    • Vision
    • Styrelse
    • Valberedning
    • Förvaltning
    • Stadgar
    • Stämma
    • Energideklarationer
    • Årsredovisning
    • Elfördelning
    • Kommunikationer
    • Mäklare
  • Området
  • Kontakt
    • Kontaktuppgifter
    • Förvaltningskontoret
    • ServiceCenter
  • Boka
    • Boka tvättstuga
    • Fritidslokal
    • Övernattningsrum
  • Din lägenhet
    • Balkong
    • Brand & säkerhet
    • Bredband
    • Bygga om
    • Parabol
    • TV
    • Hemförsäkring
    • Badrummet
    • Renoveringsplan
    • Skada i lägenhet
  • Gemensamt
    • Brand & Säkerhet
    • Elfördelning
    • Energibesparing
    • Karta
    • Ordningsregler
    • Parkering & garage
    • Portar och lås
    • Snöröjning
    • Stambyte
    • Värme
    • Återvinning
  • Medlemsinformation
    • ComHems utbud blir digitalt
    • Elförbrukning moms
    • Förvaltningskontoret öppnet!
    • Inställda Torsdagsluncher samt avbokning av lokal
    • Rastning av hundar
    • Vid grillning
    • Väduren info
  • Projekt
    • Bergvärme
    • Brandvarnare
    • Energibesparing
    • Fönster
    • Ledbelysning
    • Låghustaken
    • Slutförda projekt
    • Takrenovering låghus
    • Ventilationsprojekt
  • Balkong
  • Brand & säkerhet
  • Bredband
  • Bygga om
  • Parabol
  • TV
  • Hemförsäkring
  • Badrummet
  • Renoveringsplan
  • Skada i lägenhet
  1. Hem
  2. » Din lägenhet
  3. » Skada i lägenhet

Skada i lägenhet

Skada i lägenhet

Allmänt

Generellt gäller att varje part står kostnaderna föråtgärdande av sin del av uppkomna skador, själv eller genom hem- respektive fastighetsförsäkring.

 

Lösöre

För lösöre ansvarar alltid, utan undantag, bostadsrättsinnehavaren och dennes hemförsäkring.

 

Yt- och tätskikt

Generellt ansvarar bostadsrättsinnehavaren och dennes hemförsäkring för återställande av yt- och tätskikt samt behandling av underlag för att möjliggöra applicering av yt- och tätskikt. Undantag finns när det gäller brand och vattenledningsskada. Tänk på att även undergolv hör till bostadsrättsinnehavarens ansvar.

 

Bjälklag och stomme

Föreningen ansvarar alltid för åtgärdande av skador på bjälklag och stomme, oftast innebär det torkning av betongbjälklag. Den som ansvarar för rivning av yt- och tätskikt för att komma åt att åtgärda bjälklag eller stomme är bostadsrättsinnehavaren. Anledningen till detta är att bostadsrättshavaren ansvarar för yt- och tätskikt, även sanden tillhör ytskiktet.

 

Brand

Vid brand ansvarar föreningen för hela skadan, undantagetlösöre. Föreningen åtgärdar skadan och återställer lägenheten i det skick lägenheten höll innan skadan. Bostadsrättsinnehavaren står för eventuella åldersavdrag på ytskikt och fast inredning som fastställs av föreningens fastighetsförsäkringsbolag.

 

Vattenledningsskada

Till vattenledningsskada räknas skada uppkommen genom utforsande vatten från en trycksatt ledning, dold eller synlig. Tappvattenledningarna är trycksatta vattenledningar, värmesystem och avlopp räknas inte till de trycksatta.

 

Vid vattenledningsskada åtgärdar föreningen hela skadan och återställer lägenheten i det skick lägenheten höll innan skadan. Bostadsrättsinnehavaren står för eventuella åldersavdrag på ytskikt och fast inredning .Lösöre är undantaget föreningens ansvar.


 

Skadestånd

Ett skadestånd kan inte överstiga det minsta av endera självrisken för uppkommen skada eller verkliga kostnader för åtgärdande av skadan. I din hemförsäkring finns en ansvarsförsäkring som behandlar denna del.

 

Till bostadsrättsinnehavare

Föreningen betalar ut skadestånd tillbostadsrättsinnehavaren då föreningen kan anses vållande till skadan eller genom sitt uteblivna underhåll alternativt om föreningen inte utan dröjsmåll åtgärdat skadan eller trots tillsägelse underlåtit att åtgärda skadan. Detta är vad Bostadsrättslagen kräver.

 

Till föreningen

Föreningen kräver bostadsrättsinnehavaren på skadestånd då bostadsrättsinnehavaren kan anses vara vållande till skadan eller genom sitt uteblivna underhåll ha orsakat skadan alternativt underlåtit att vidtaåtgärder. Tänk på att bostadsrättsinnehavaren även ansvarar för andra gäster och entreprenörer som vistas i lägenheten.

 

Att tänka på

Hemförsäkring

Ta alltid kontakt med din hemförsäkring, det bästa är om de kan vara informerade och delaktiga från början.

 

Flytt och mat

Är skadan så omfattande att du måste flytta från din bostad under åtgärdstiden skall du kontakta din hemförsäkring. Föreningen har inga utrymmen som man kan hyra utan det är något som försäkringsbolaget ska ordna med. Det samma gäller för ersättning för måltider i det fall du inte kan använda ditt kök.

 

Återställande

Tänk på att föreningen i de flesta fall endast har ansvaret för torkning av skadan, ej återuppbyggnad eller återställande. De enda undantagen är vid vattenledningsskada och brand. Hur underlag och ytskikt skall återställas beslutar du om tillsammans med din hemförsäkring. Ofta har det bolag föreningen anlitat möjlighet att även åta sig återställning på beställning av dig eller din hemförsäkring.

 

Åldersavdrag

På alla ytskikt som inte är helt nymonterade kommer ett åldersavdrag att göras. Endera av din hemförsäkring eller av föreningen, när det gäller vattenledningsskador och brand.

 

Åldersavdraget är en reglering för att se till att lägenheten återställs i det skick den var innan skadan men då det inte går att köpa och lägga dit exempelvis ett begagnat golv så läggs ett nytt in och istället görs ett åldersavdrag som alltså innebär att bostadsrättsinnehavaren själv får bekosta en del av de nya ytskikten.

 

Avgiftsnedsättning

Reglerna mellan hyresrätter och bostadsrätter skiljer sig en hel del på denna punkt. Föreningen betalar endast ut ersättning då föreningen kan anses vållande till skadan eller genom sitt uteblivna underhåll alternativt om föreningen inte utan dröjsmål åtgärdat skadan eller trots tillsägelse underlåtit att åtgärda skadan. Detta enligt Bostadsrättslagen.

 

Frågor

 

Har du frågor går det alltid bra att kontakta förvaltningskontoret.

 

Ladda ned föreningens regler vid skada här

Felanmälan

Här kan du göra din felanmälan, klicka här så kommer du till brf felanmälan

 

 

Läs mer
<figcaption>Dator mobil</figcaption>
Dator mobil

Uppdatera ditt telefonnummer och e-mail på www.fastumdirekt.se

1. Gå till www.fastumdirekt.se

Klicka på ditt BankID

2.Logga in med ditt BankID

3. Fyll i korrekt e-mail och telefonnummer. Klicka på spara.

 

Korrekta uppgifter är nödvändiga t.ex i samband med brand,vattenskada eller då annan viktig information behöver förmedlas till dig som bostadsrättsinnehavare.

 

 

  • Logga in dator mobil.jpg
Läs mer

Störningsjouren

 

Du kan kontakta störningsjouren sön - tor 22.00 - 03.00 samt fre - lör 22.00 - 04.00.

Telefonnummer: 08-568 214 00

Nytt från Bostadsrätterna

Vi är medlem i Bostadsrätterna. Här ser du de två senaste artiklarna från bostadsratterna.se

  • Frågor och svar kring coronaviruset covid-19
    jan 19 Med anledning av coronaviruset hör många föreningar av sig med frågor om vad som gäller ifall man till exempel vill hålla årsstämman på distans eller via poströstning. Även andra frågor som berör...
  • Sex olika sätt att hålla sin stämma
    jan 18 Rekommendationer från myndigheterna vad gäller smittspridning av Covid-19 gör att bostadsrättsföreningar även fortsatt behöver tänka till och kanske planera om för sin föreningsstämma. Riksdagen har...
Gå till Bostadsrätterna

Brf Väduren i Haninge | Förvaltningskontor Vädurens gata 224, 136 63 Brandbergen | Postadress BOX 4031, 169 04 SOLNA

 

Öppettider förvaltningskontor

 

Måndag: Besökstid kl. 13.00 - 16.00

Tisdag: Telefontid kl. 09.00 - 12.00 

Onsdag: Besökstid kl. 14.00 - 19.00 

Torsdag: Telefontid kl. 09.00- 12.00

Fredag Besökstid kl. 08.00 -11.00