Konsekvenserna av blixtnedslaget.
Som ni vet drabbades vi av ett blixtnedslag den 21:a Juni strax efter klockan 4 på morgonen. Tyvärr slutade hela inpassagesystemet att fungera och det gick inte att komma in i vare sig portar eller barnvagnsrum. Det skapar naturligtvis enorma problem för oss boende. Hemtjänst kommer inte in i portarna och boende kommer inte åt barnvagnar mm.
Styrelsen felanmälde till HSB kl 0800 på morgonen. Förvaltaren kontaktade omedelbart Wendelius, som är vår servicefirma, som snabbt var på plats. Fastighetsskötaren gick runt och ställde upp den ena dörren till varje trappuppgång. Reservdelarna kunde Wendelius ordna samma dag. Den 24:e Juni var inpassagesystemet lagat.
Total kostnad för reparationen landade på 196.000 kr, det vittnar om omfattningen av skadan. Vi har haft en dialog med Johan Broo på HSB om vad vi kan göra för att förebygga att detta händer i framtiden. Inpassagesystem är svåra att skydda men vi ska utreda vad vi eventuellt kan göra för att minska skadan om dylikt händer igen. Värt att notera är att vid ett vanligt strömavbrott, låses alltid den ena av portarna upp automatiskt. I händelse av skada på systemet som vid blixtnedslag förblir tyvärr båda portarna låsta.
Jag vill med detta inlägg förklara vad som hände och hur vi i styrelsen jobbar tillsammans med förvaltare och underleverantör vid en händelse som det här. Det vi behöver hjälp från er medlemmar, är att felanmäla problem, så vi inte tappar onödig tid.
Mikael Jonsson