Skräp i trapphusen
Ungefär varannan vecka åker HSB runt med 2 man och ett släp och plockar grovsopor från trapphusen. Varje uppsamling kostar föreningen ca 3000 kr.
Som sammankallande i ekonomigruppen gör jag mitt bästa för att optimera våra kostnader. Stora summor har sparats genom byte av leverantörer, omförhandlade avtal och optimering av abbonerad fjärrvärmeeffekt för att nämna några saker. Allt för att kunna hålla nere avgifterna för oss alla. Detta genom att samtidigt försöka bibehålla en ovanligt hög grad av service till er, våra medlemmar. Vi har ett eget lokalt kontor man kan gå till. Vi har marknadens bästa internetuppkoppling. Medlemmarna kan få hyra två eller flera parkeringsplatser. Vi står till och med för container för grovsopor fem gånger per år. Därför tar emot att varannan vecka behöva attestera en faktura på 3000 kr för bortforsling av grovsopor när de här pengarna kunde gått till att amortera ner vår skuld istället.
Som fastighetsägare är det vår skyldighet att våra nödutgångar hålls fria och vid en eventuell brand kan kvarlämnade grovsopor få förödande konsekvenser om någon inte kommer fram. Därför rensar HSB våra trapphus när det blir behov av det. Cirka 60000 kr per år lägger vi helt i onödan på att forsla bort grovsopor för att en del boende inte orkar ta dessa till containrarna eller köra det till Jordbro återvinning. Jag förstår om man är gammal och sjuk, men jag tror inte att det rör sig främst om det i det här fallet utan det handlar om att man är lat och inte bryr sig.
Behöver man hjälp med att bli av med möbler finns det resurser. Nedanstående länkar går till second hand butiker som kan kommar och hämta möbler gratis på plats.
https://www.heartsecondhand.se/
Man kan även kontakta HSB som kan köra bort saker mot betalning.
Vi har idag ett antal kameror uppsatta i föreningen på strategiska platser där skadegörelse förekommer. Styrelsen överväger om vi ska sätta upp fler i de mest utsatta trapphusen för att minska nedskräpningen.
/Mikael Jonsson