Styrelsen svarar på frågor

För att öka transparensen har styrelsen sammanställt lite uppkomna frågor och undringar och svarar nedan på dessa här. 

Varför självkostnadspris på torsdagsluncher?

Eftersom aktiviteten sker på dagen när de flesta är på jobbet är den inte till för alla medlemmar. Till skillnad från grillfesten som är förlagd på en tid att flest möjligt ska kunna delta. Det är med andra ord inte rimligt att vi som delägare i föreningen gemensamt ska bekosta en aktivitet som gynnar en minoritet. Det föreningen bistår med är att gratis upplåta lokal till aktiviteten samt arvodera fritidsgruppen för genomförandet av aktiviteten.

Varför höjer styrelsen inte värmen?

Därför att värmeproblemen som hittills har uppstått är lokala. Trasiga element, felaktigt inställd ventilation, igensatta värmestammar, vred centralt i lägenheten med mera. Den generella värmen som går ut är mer än tillräcklig. Önskvärd temperatur i lägenheterna är 22 grader. Under 20 grader under längre tid är oacceptabel. Genom att höja den generella värmen åtgärdas inte det lokala problemet.

Varför bytte styrelsen ut Fastum och EKO när de gjorde ett så bra jobb?

Som styrelse är det vår uppgift att hushålla med våra gemensamma pengar och leverera bästa tänkbara service med dessa. Därför ska kontrakt upphandlas och omförhandlas med jämna mellanrum. Både mjuka värden (hur bra har servicen upplevts?) och hårda värden (vad har det kostat?) beaktas.  Vi har med byte från Fastum och EKO till HSB sparat föreningen pengar.

Vad kunde ha gjorts bättre av Fastum och EKO?

För att börja med Fastum. Fastum genomförde inte vissa av sina åtaganden som avtalat. Styrelsen uppmärksammade detta och fick nedsatt arvode från Fastum på ca 1 miljon kronor. Uppgiften går att finna i årsredovisningen 2020 not 3. Det var ett exempel på varför styrelsen förlorade förtroendet för Fastum.

EKO gjorde ett bättre jobb men även här finns det saker att anmärka på. Styrelsen har tagit hjälp av en oberoende besiktningsman som visat på flera punkter där avtalet inte uppfyllts.

Förhoppningsvis kommer HSB leverera bättre än EKO och Fastum men om inte kommer styrelsen på nytt byta leverantör. Att genomföra upphandlingar och byta leverantör är en väldigt arbetssam process men som vi måste göra för att vi gemensamt ska få bästa möjliga service till bästa möjliga pris.

Varför ska allt kosta när Fastum och EKO hjälpte till helt gratis?

Därför att det alltid har kostat. När fastighetsskötare hjälpt boende med sådant som är boendes skyldighet såsom stopp i vasken (inte avloppstammen) eller aviserat information på våra tavlor har det kostat oss gemensamt. Fakturan har skickats till föreningen för betalning trots att det egentligen borde varit den enskilda medlemmen som borde bekostat åtgärden. Det samma gäller när EKO varit snälla och ordnat saker som medlemmar bett om. I samtliga fall, då som nu, har detta fakturerats oss alla.

Varför får jag inte ha mitt husdjur i gemensamma lokaler, såsom tvättstuga, uthyrningsrummet och festlokalen?

För att ta hänsyn till allergiker och personer som är rädda för djuren.

Varför informerar inte styrelsen om skadedjur såsom kackerlackor mm?

Därför dels pga. hänsyn för den enskilde som drabbats dels för att det ger föreningen dåligt rykte vilket kan leda till att våra bostäder blir mindre värda. När det gäller skadedjur i den egna lägenheten så MÅSTE den boende själv kontakta Anticimex. Styrelsen eller förvaltningen kan inte göra det åt den boende tyvärr.

Varför vill inte jouren komma ut och varför måste tre hushåll från en trappuppgång höra av sig? Så var det inte förr!

Jo, det var det! Vi använder, då som nu, Securitas direkt som jour. De svarar som att det är HSB man kommit till men det är det alltså inte. Vi i styrelsen tar till oss av kritiken och ska se över vilka instruktioner som Securitas direkt ska använda sig av. Det är en avvägning hur ofta vi vill ha ut jouren. Dels är det väldigt dyrt, dels kan de inte lösa alla problem, utan de måste vänta till nästa dag i alla fall. Genom att bara använda jouren för verkligt akuta saker kan vi hålla våra gemensamma kostnader nere. Exempel på när jouren ska kontaktas: Pågående översvämning, dörrar till trapphus och portar till garage inte går att öppna, strömavbrott i den egna porten. Exempel på när vi inte tar ut jouren: Porten går inte att låsa, garageporten står öppen, tvättmaskinen är trasig.

HSBs felanmälan har alldeles för lång kötid!

Där håller styrelsen med! Väntetiden har tidvis varit oacceptabel! Värst har det varit under julhelgen där HSB har haft extra stort tryck samtidigt som många har varit sjuka. Vi hänvisar de som har möjlighet att anmäla på mitthsb.se istället. Dock ursäktar vi inte på något vis HSBs dåliga beredskap för felanmälan. Styrelsen för en dialog med HSB för att förkorta väntetiderna.

Ingenting händer när man felanmäler! Det är meningslöst att felanmäla.

HSB får in över 1000 felanmälningar per år från oss i Väduren. Ett fåtal blir inte åtgärdade av olika orsaker. Styrelsen försöker följa upp de felanmälningarna som faller mellan stolarna. Ofta har en underleverantör inte kommunicerat tillräckligt väl med den boende om ett ärende kommer dröja pga. att man väntar på delar mm. Fortsätt att felanmäla! Som delägare är det allas plikt att gemensamt se till att fel åtgärdas. Vet man om ett fel och inte felanmäler har man inte gjort sitt jobb som delägare. Får du inte återkoppling, maila styrelsen styrelsen@vaduren.se.

Varför är det så skräpigt på återvinningstationerna? Det var bättre förr när de var inhägnade!

När vi hade inhägnade stationer kastade folk sina sopor över staketet. Vi fick betala för upprensningen. Dessa stationer togs bort och Väduren har idag ingen återvinning. Återvinningstationerna ni ser idag tillhör FTI (förpacknings- och tidningsinsamlingen) och drivs helt utan vår inblandning. Ser ni att det är skräpigt, läs på skylten och kontakta FTI. Det kostar inte föreningen något.

Varför sandar ni hela tiden? Min port går inte att stänga för sandkornen är för stora.

För att vi måste! När det snöar och smälter om vartannat smälter sanden igenom isen och slutar göra nytta. Vi använder större sandkorn än kommunen för att de ska klara hålla halkan borta längre tid. Är det sandigt så porten inte går att stänga förväntar vi oss att DU som delägare tar sopborsten och sopar bort kornen.

Till slut vill vi säga att vi i styrelsen välkomnar kritik och finns tillgängliga på styrelsen@vaduren.se. Vice ordförande Anneli Johansson svarar på alla mail. Vi bor själva i föreningen och är delägare, precis som ni andra och vill inget hellre än att allt fungerar så bra det bara går. Vi är dock lekmän och begår misstag ibland. Känner du att du vill göra skillnad och också sitta i styrelsen är du varmt välkommen att höra av dig till valberedningen@vaduren.se

Styrelsen Väduren